@article{oai:kagawa-u.repo.nii.ac.jp:00011597, author = {上原, 星奈 and Uehara, Hoshina and 清水, 裕子 and Shimizu, Hiroko and 小島, 優子 and Kojima, Yuko}, issue = {1}, journal = {香川大学看護学雑誌, Nursing journal of Kagawa University}, month = {Mar}, note = {目的: 看護学生が患者に行ったスピリチュアルケアの実施に至る過程を明らかにすることを目的とした。, 研究方法: 研究対象は、看護学実習生が作成した臨地実習終了後レポート5件であった。データは、患者の価値観に関連した主観的および客観的記述、患者へのスピリチュアルケアの看護計画とその実施、自己評価の記述であった。分析方法は、TEMを用い、抽出したテキストを時系列とし、等至点、分岐点、必須通過点を検出して、看護学生のスピリチュアルケアの実施過程を整理した。, 結果: TEMによる分析の結果、看護学生のスピリチュアルケア過程には、等至点【目標達成に近づく】、必須通過点【患者の全人的苦痛のアセスメント】、分岐点【患者の苦しみの焦点化】、【患者の変化を実感する】があった。また、スピリチュアルケア過程は、患者に関する情報収集、アセスメント、看護計画の立案、実施、評価という標準的な看護過程に沿うものであった。, 考察: 看護学生のスピリチュアルケア過程は、情報収集、アセスメント、看護計画の立案、実施と評価という標準的な看護過程が基盤にあった。スピリチュアルケア過程は、アセスメントの段階でスピリチュアルな観点で考えることが必須であり、また、スピリチュアルケアの知識により現象を感覚的に捉える体験が分岐点になると考えられる。患者の苦しみを焦点化させる分岐点では、看護学生は、患者の苦悩を焦点化し、それを記述したことによって、スピリチュアルケアとなりうる行動を明確にしたと考えられる。, 結論: 本研究は、スピリチュアルケア過程が従来の看護過程で説明可能であることを示した。さらに、スピリチュアルケアとして成立するための分岐点を初めて明らかにした。, Aim: This study was designed to clarify the actual situation of processes in spiritual care that nursing students provided to patients., Research methods: Five post-clinical training reports written by nursing students were examined. The data included subjective and objective descriptions related to patients' values, description of the spiritual care interventions in the nursing care plan, and description of the implementation and evaluation of spiritual care provided to the patients. For the analysis, TEM was used; the extracted texts were chronologically analyzed; and the implementation process of spiritual care by the nursing students was examined with respect to the equifinality, obligatory passage, and bifurcation points., Results: In the TEM analysis, the spiritual care process had the equifinality point of “approaching goal achievement,” the obligatory passage point “assessment of the patient's holistic distress,” and the bifurcation points “focusing on the patient's suffering” and “feeling changes in the patient.” The spiritual care process was a basic nursing process that involved patient information collection and assessment, along with nursing care plan development, practice, and evaluation., Discussion: The spiritual care process practiced by nursing students is based on information gathering and assessment, followed by planning, implementation, and evaluation of the nursing process. In the spiritual care process, thinking from a spiritual viewpoint at the assessment stage is essential, and the experience of sensibly grasping phenomena based on the knowledge of spiritual care will be a turning point. At the bifurcation point of focusing on the patient's suffering, the nursing students focused on the patient's suffering and described it, thereby clarifying behaviors that could be spiritual care., Conclusions: This study showed that the spiritual care process can be explained by the conventional nursing process. In addition, we clarified for the first time the turning point for establishment as spiritual care.}, pages = {13--24}, title = {複線径路・等至性モデル(TEM)を用いた看護学生のスピリチュアルケア過程の検討}, volume = {27}, year = {2023}, yomi = {ウエハラ, ホシナ and シミズ, ヒロコ and コジマ, ユウコ} }