@phdthesis{oai:kagawa-u.repo.nii.ac.jp:00011734, author = {笠井, 武志 and Kasai, Takeshi}, month = {2023-04-26, 2023-04-26}, note = {近年、気候変動に伴い世界的に大きな自然災害が発生している。そして、大規模災害への対応と被害軽減のために国を挙げて対応している。日本においては、国などと連携して地方自治体が災害発生時に災害対策本部を設置して対応している。これまでのところ、災害対応における自治体の問題は、過去の災害を通じて明らかにされてきた。2011年の東日本大震災や2016年の熊本地震では、壊滅的な被害が発生した。被害は、予想をはるかに上回っていたため、部局を越えて全職員が対応しなければならなかったが、経験不足のため適切に行われていなかった。災害は多様で予想できないことが多いため、災害発生時の被害を可能な限り軽減するための柔軟な対応には能力開発が重要である。そこで、大雨や大災害の発生の可能性が高まる中、大規模災害発生時には防災部門だけでなく、全庁の全職員が協力して対応することを理解する必要がある。災害は多様で予想できないことが多いため、災害発生時の被害を可能な限り軽減するための柔軟な対応には能力開発が重要である。, 本研究では、大規模災害発生時に、自治体では全庁を挙げて全職員で対応することを念頭におき、災害対応に重要である全職員の連携強化に向けた意識改革、防災・危機管理対応能力向上のための全庁型防災・危機管理体制構築に向けた、これまでにない組織内で継続可能な人材育成プログラム(以下、「研修プログラム」という。)の開発を目的とした。この研修プログラムは、自治体が独自に指導者となるスペシャリストを養成して、そのスペシャリストが全職員に防災・危機管理の基礎知識の研修を行い、またスペシャリスト養成を行う継続型の研修プログラムである。この研修プログラムを実際に、自治体をモデルにして指導者となるスペシャリスト養成を行い、そのスペシャリストが全庁を対象として職員に研修を実施した。このプログラムの特徴は、長期のスペシャリスト養成研修(4年)は1年間、外部から専門家を招聘して地域特性を考慮しない一般的内容の研修を受け、半年間かけてスペシャリスト養成研修プログラムを参考に地域特性を考慮した内容の短期の専門研修(1.5日)プログラムを作成した。そして、2年半かけて専門研修の指導を行う。スペシャリスト養成研修の受講者は防災・危機管理対策のリーダーとなり指導者となるための研修を受ける。専門研修の受講者は、全職員を対象として災害対策の基本を学ぶものである。アンケートを通じて意見や災害対応の理解を共有しその結果を統計的に分析してプログラムの有効性を判断した。スペシャリストへのアンケート結果から、研修前から防災・危機管理に対する意識は研修受講前から高かったが、理解がさらに深まった。また、指導者としての自己評価については、最初の専門研修指導から回数を繰り返すことで自己評価が高まっている。このことから研修は効果的だったと考えられる。専門研修受講者アンケートの結果から、大規模災害は、全庁を挙げて全職員で対応すべきであるという理解と災害対策本部の役割について理解が深まり、研修受講前後で統計の差異が認められ研修効果があったと考えられる。また、専門研修を受講するとスペシャリスト養成研修の受講資格が与えられる。そして、専門研修受講者の約40%が次回以降のスペシャリスト養成研修の受講に興味を示している。防災部局以外からスペシャリスト養成研修受講者が増えることにより、全庁的にスペシャリストが配置される。今後、このプログラムを継続して実施していくことで、個人の防災・危機管理能力向上は元より防災・危機管理のリーダーとなるスペシャリストが防災・危機管理部局だけでなく全庁に配置され、組織の防災・危機管理体制の強化が期待できることから目的の全庁型防災・危機管理体制構築が可能であることを明らかにした。, In recent years, large-scale natural disasters caused by climate change have occurred worldwide. In addition, the national government is working together to respond to large-scale disasters and reduce damage. In Japan, when a disaster occurs, local governments establish disaster response headquarters in cooperation with the national government. To date, the challenges faced by local governments in responding to disasters have become apparent through past disasters. The 2011 Great East Japan Earthquake and the 2016 Kumamoto Earthquake caused devastating damage. The damage far exceeded our expectations, and all of our employees had to deal with it across departments, but due to our lack of experience, we were unable to respond appropriately. Disasters are diverse and often unpredictable, so it is important to acquire the ability to respond flexibly to minimize damage when a disaster strikes. Therefore, as the possibility of heavy rains and large-scale disasters increases, please understand that not only the disaster prevention department but also all the staff of each organization will cooperate in responding when a large-scale disaster occurs. is required. Disasters are diverse and often unpredictable, so it is important to acquire the ability to respond flexibly to minimize damage when a disaster strikes., Based on the fact that each local government must work together to respond to large-scale disasters, this research aims to raise awareness and strengthen cooperation among all staff members, which are important in disaster response. We developed a human resource development program (hereinafter referred to as "training program") that can be continued within the organization, and aimed to build a cross-ministerial disaster prevention and crisis management system for capacity building. This training is a continuous training program in which local governments train their own experts as instructors, and these experts develop basic knowledge and experts on disaster prevention and crisis management for all employees. This training program was actually used as a model for local governments to develop specialists in disaster prevention and crisis management, after which training was provided to all local government officials. The feature of this system is that it is a one-year long-term specialized training (four years) in which experts are invited from outside to receive comprehensive training that does not take regional characteristics into account, and then use the specialized training system for half a year. Created short-term specialized training (1.5 days) program based on regional characteristics. After that, I underwent two and a half years of professional training. Participants in the specialist training course receive training to become instructors and instructors for disaster prevention and crisis management measures. All staff participate in specialized training to learn the basics of disaster countermeasures. Through questionnaires, opinions and understandings of disaster response were shared, and the results were statistically analyzed to determine the effectiveness of the program. A questionnaire survey of specialists revealed that they had a high awareness of disaster prevention and crisis management even before the training, and that their understanding had deepened. Regarding the self-evaluation as a leader, the self-evaluation became higher each time after the first specialized training guidance. This suggests that the training was effective. Based on the results of a questionnaire survey of participants in specialized training, we deepened our understanding of the role of the Disaster Response Headquarters in responding as a team in the event of a large-scale disaster. It is possible that there was a training effect. In addition, by taking a specialized training course, you will be eligible for the specialist training course. About 40% of the participants in the specialized training hope to attend the next specialist training course. As the number of participants in the training courses for specialists from outside the disaster management sector increases, specialists will be assigned to each agency. By continuing to implement this program in the future, we will not only improve the disaster prevention and crisis management capabilities of individuals, but also assign disaster prevention and crisis management specialists not only to the disaster prevention and crisis management department but also to other departments. By doing so, it is expected that the organization's disaster prevention and crisis management system will be strengthened. From this, it became clear that it is possible to build a comprehensive disaster prevention and crisis management system.}, school = {香川大学, Kagawa University}, title = {自治体における全庁型防災・危機管理体制構築に向けた人材育成プログラムの開発}, year = {}, yomi = {カサイ, タケシ} }