ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 香川大学紀要類・刊行物等
  2. 医学部・医学系研究科(旧:香川医科大学)
  3. 香川大学看護学雑誌
  4. 第16巻 第1号 (2012年3月)

看護基礎教育におけるSST の効果とプログラムの検討

https://kagawa-u.repo.nii.ac.jp/records/1871
https://kagawa-u.repo.nii.ac.jp/records/1871
f54e7174-a72d-4abc-9aad-99aa9cc0d18c
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA12029628_16_29_37.pdf AA12029628_16_29_37.pdf (1.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-09-13
タイトル
タイトル 看護基礎教育におけるSST の効果とプログラムの検討
言語 ja
タイトル
タイトル Assessing the Effectiveness of Social Skills Training (SST) and Training Programs for Basic Nursing Eeducation
言語 en
見出し
大見出し 報告
言語 ja
見出し
大見出し Report
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 高山, 蓮花

× 高山, 蓮花

ja 高山, 蓮花

ja-Kana タカヤマ, レンカ

en Takayama, Renka

Search repository
谷本, 公重

× 谷本, 公重

ja 谷本, 公重

ja-Kana タニモト, キミエ

en Tanimoto, Kimie

Search repository
笠井, 勝代

× 笠井, 勝代

ja 笠井, 勝代

ja-Kana カサイ, カツヨ

en Kasai, Katsuyo

Search repository
森, 津太子

× 森, 津太子

ja 森, 津太子

ja-Kana モリ, ツタコ

en Mori, Tsutako

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,第1 に,看護学生を対象とした社会的スキル・トレーニング(Social Skills Training; 以下SST と表記)を実施し,社会的スキルの3 か月後における学習効果を検討する.第2 に,セッション毎の感想と演習評価から,SST の効果とトレーニングプログラムの関係について検討することである.本研究では,社会的スキルの向上を目指した効果的な教育プログラムの開発に向けて,看護学生1 年生24 名(男性5 名: 平均年齢20.0 歳・女性18 名:平均年齢20.3 歳)を対象に,13 セッションのSST を実施した.社会的スキルは,KiSS-18 を用いてセッション前と3 か月後の評価を行った.その結果,社会的スキルの下位尺度である感情処理のスキル得点が上昇していた(p =.09).また,効果とプログラムの関係では「コミュニケーションとは・非言語的コミュニケーション」と「アサーションスキル(I メッセージ・ポジティブな言い換え)」の2 つのプログラムで社会的スキル得点が上昇していた(F (1,18)=5.58, p <.05, F (1,20)=5.88,p <.05).感想は,「初めての体験だった.自分の普段気づかずに過ごしている,何気ない場面を振り返ることができてとても勉強になった」や「怒りのコントロールがうまくなった気がする,他者とコミュニケーションをとる時に,勉強したのだからと自信が持てるようになった」等であった.以上から,SST は看護基礎教育における社会的スキルの向上に効果的な教授モデルであり,非言語的コミュニケーションとアサーションスキルは,SST の効果的なプログラムであることが示唆された.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study first aimed to assess the educational effectiveness of Social Skills Training (SST) three months after it was provided to nursing students. Secondly, this study aimed to assess the effectiveness of training programs conducted during SST from studentsfeedback for each session and their evaluation of the seminar. The SST executed in this study was comprised of 13 sessions, attended by 24 first-year nursing students (5 males: mean age 20.0 years; and 18 females: mean age 20.3 years). The purpose of the SST was to develop an effective educational program designed to improve social skills. The students' social skills were assessed using Kikuchi's Social Skill Scale (KiSS-18) before initiation of the sessions and three months after sessions were completed
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Results revealed that students' scores related to emotional self-control, a subscale for assessing social skills, increased (p=.09). Regarding the effectiveness of each program, students' social skills scores increased after participating in the following two programs: "An introduction to communication and non-verbal communication" and "Assertive communication skills (I-message and positive rephrasing)" (F (1, 18) = 5.58, p<.05, F (1, 20) = 5.88, p<.05). The students' feedback included comments, such as "This new experience prompted me to review issues in my daily life with a new perspective" and "It has helped me control my ange
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 ore effectively. With this knowledge, I can communicate with other people more confidently". Results of this survey suggest that SST is an effective teaching model in basic nursing education for improving social skills, and that programs focusing on non-verbal communication and assertive communication skills are effective in SST.
言語 en
書誌情報 ja : 香川大学看護学雑誌
en : Nursing journal of Kagawa University

巻 16, 号 1, p. 29-37, 発行日 2012-03-01
出版者
出版者 香川大学医学部看護学科
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1349-8673
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12029628
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 社会的スキル
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 社会的スキル・トレーニング
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 看護基礎教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 KiSS-18
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 social skills
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Social Skills Training
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 basic nursing education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing students
WAID
844
KEID
27408
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:10:07.572581
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3