@article{oai:kagawa-u.repo.nii.ac.jp:00002214, author = {若林, 教裕 and Wakabayashi, Noriyasu and 鷲辺, 章宏 and Washibe, Akihiro and 笠, 潤平 and Ryu, Jumpei}, issue = {1}, journal = {香川大学教育学部研究報告 第Ⅱ部, Memoirs of the Faculty of Education, Kagawa University. Part II}, month = {Mar}, note = {変数の制御という観点にもとづく新しい実験教材の開発によって、浮力についての誤まった観念を変容させる授業プランが可能になった。香川大学附属坂出中学校におけるその授業プランにもとづく実践とその前後の生徒の認識の変容について報告する。, An original materials on buoyancy experiments ex;ploiting idea of control of variables are newly developped. It makes possible a lesson sequence plan for junior high school science to change wrong conceptions on buoyancy held by many students. The process and results of implementation of the lesson sequence in Sakaide junior High School attached to the Faculty of Education, Kagawa University are described and examined., 本稿は、平成24年度香川大学教育学部・学部教員と附属学校園教員による共同研究プロジェクト「科学的な見方や考え方を育成する特別探究プログラム集の開発」の報告論文であり、その内容は、2013年3月に行われた平成24年度香川大学教育学部・附属学校園教員合同研究集会においても発表された。}, pages = {27--38}, title = {変数の制御の観点を生かした浮力についての授業プランの開発}, volume = {64}, year = {2014}, yomi = {ワカバヤシ, ノリヤス and ワシベ, アキヒロ and リュウ, ジュンペイ} }