ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 香川大学紀要類・刊行物等
  2. 医学部・医学系研究科(旧:香川医科大学)
  3. 香川大学看護学雑誌
  4. 第12巻 第1号 (2008年3月)

精神看護学実習における病棟と社会復帰施設での学びの特徴について 第2報 : 精神看護の意味・役割に焦点を当てて

https://kagawa-u.repo.nii.ac.jp/records/1836
https://kagawa-u.repo.nii.ac.jp/records/1836
536c3e90-b757-43d6-a567-67b707eb01c9
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA12029628_12_1_85.pdf AA12029628_12_1_85.pdf (595.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-03-27
タイトル
タイトル 精神看護学実習における病棟と社会復帰施設での学びの特徴について 第2報 : 精神看護の意味・役割に焦点を当てて
言語 ja
タイトル
タイトル The Characteristic of Student's Learning by Difference of Practical Training Institution : Focus on a Meaning and a Role of Psychiatric Nursing
言語 en
見出し
大見出し 報告
言語 ja
見出し
大見出し Report
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 高尾, 良子

× 高尾, 良子

ja 高尾, 良子

ja-Kana タカオ, リョウコ

en Takao, Ryoko

Search repository
越智, 百枝

× 越智, 百枝

ja 越智, 百枝

ja-Kana オチ, モモエ

en Ochi, Momoe

Search repository
酒井, 由紀子

× 酒井, 由紀子

ja 酒井, 由紀子

ja-Kana サカイ, ユキコ

en Sakai, Yukiko

Search repository
栗原, 琴乃

× 栗原, 琴乃

ja 栗原, 琴乃

ja-Kana クリハラ, コトノ

en Kurihara, Kotono

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 研究目的は,A大学4年次精神看護学実習で,病棟実習をおこなった3グループと,社会復帰施設実習をおこなった3グループの学生が考えた,精神看護の意味や役割に焦点をあて,学びの特徴を明らかにすることである.分析対象は,6グループ(病棟3グループ,施設3グループ)46名が実習後に提出したレポートの内容である.分析方法は,学生が考えた精神看護の意味や役割に関する記述を実習施設別に抽出し,内容の類似するものをまとめてサブカテゴリとし,カテゴリ,コアカテゴリ化した.記述の抽出,カテゴリ化では,研究者間で繰り返し検討し,信用性の確保に努めた.
両者の実習施設に共通するものとそれぞれの実習施設の特徴を分析した.受け持ち患者の特徴は,病棟はうつ病が最も多く,成人期と老年期の回復期の患者が大部分であった.社会復帰施設は統合失調症が多く,成人期の長期在宅生活者が大部分であった.学びを抽出した結果,135サブカテゴリ,45カテゴリ,11コアカテゴリに分類した.各施設において多くの共通した精神看護の意味・役割を学んでいた.一方で,各施設において患者層の違いや実習場所の特徴により学びに相違がみられた.病院実習では急性期の症状に対する看護や退院に向けた短期的視点での看護を考えることが多く,看護師が実践モデルを示すために精神看護の意味や役割について学生が理解しやすかった.また社会復帰施設では,慢性期の長期在宅精神障害者に対して疾患をコントロールしながら地域生活を送るための支援という中・長期的視点での看護を考えることが多く,指導員や精神保健福祉士の対象への関わりや教員が実践モデルを示す中で,学生が看護として何が出来るかを日々考える実習を行っていた.これの視点はともに重要であり,それらを学ぶための具体的な実習方法の検討や工夫が必要である.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to compare three groups which received practical training at a rehabilitation institution with three groups which received practical training in a psychiatric ward, and to clarify the characteristics regarding how the students learned about the significance and the roles of psychiatric nursing at each training institution.
The findings are based on 46 reports which were submitted by the students after the training. In the ward, the patients mostly consisted of cases of depression or dementia.
At the rehabilitation institution, most patients had schizophrenia; and they had also lived at their homes for a long period of time.
According to the results of the analysis, the students learned about the significance of psychiatric nursing and the roles that such nurses played in the hospitals. The various learning (factors) were then classified into 135 sub categories, 45 categories, and 11 core categories.
The students learned a lot about the significance of psychiatric nursing and the roles that such nurses (or psychiatric social workers) played which were common to both institutions. On the other hand, due to differences in the patients and the unique characteristics of each training facility, the students therefore learned different things at each facility.
These differences were as follows; In ward training, the students thought about nursing in regard to caring for acute stage symptoms of such patients after they are discharged from the hospital.
At the rehabilitation institution, the students thought about nursing in regard to supporting the patients' daily life while they help such patients to also control their chronic mental disorders.
It is therefore considered to be important that the students learn the different viewpoints of the nurses and social workers working at both institutions. As a result, more appropriate training methods should therefore be established in the future.
言語 en
書誌情報 ja : 香川大学看護学雑誌
en : Nursing journal of Kagawa University

巻 12, 号 1, p. 85-93, 発行日 2008-03-01
出版者
出版者 香川大学医学部看護学科
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1349-8673
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12029628
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 110006997882
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 精神看護学実習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学生の学び
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 精神看護の意味・役割
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Practical training of psychiatric nursing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Learning of student
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Significance and the roles of psychiatric nursing
WAID
864
KEID
1445
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:23:34.283247
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3