ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 香川大学紀要類・刊行物等
  2. 医学部・医学系研究科(旧:香川医科大学)
  3. 香川大学看護学雑誌
  4. 第25巻 第1号 (2021年3月)

臨床看護師のための傾聴プログラム試案の検討

https://kagawa-u.repo.nii.ac.jp/records/7286
https://kagawa-u.repo.nii.ac.jp/records/7286
f5baccde-e92b-4689-8899-1a7e88449f46
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA12029628_25-1_L009.pdf AA12029628_25-1_L009 (1.2 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-04-12
タイトル
タイトル 臨床看護師のための傾聴プログラム試案の検討
言語 ja
タイトル
タイトル Trial of listening program for clinical nurses
言語 en
見出し
大見出し 報告
言語 ja
見出し
大見出し Report
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 岩崎, 絵里香

× 岩崎, 絵里香

ja 岩崎, 絵里香

ja-Kana イワサキ, エリカ

en Iwasaki, Erika

Search repository
清水, 裕子

× 清水, 裕子

ja 清水, 裕子

ja-Kana シミズ, ヒロコ

en Shimizu, Hiroko

Search repository
榊原, 智子

× 榊原, 智子

ja 榊原, 智子

ja-Kana サカキバラ, トモコ

en Sakakibara, Tomoko

Search repository
山本, 麻理奈

× 山本, 麻理奈

ja 山本, 麻理奈

ja-Kana ヤマモト, マリナ

en Yamamoto, Marina

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 研究目的:
 本研究の目的は,臨床看護師の共感的理解を高めるためのカウンセリング技法を含む傾聴プログラム試案を検討することである.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 研究方法:
 調査協力者は,臨床看護師35名で男性2名,女性33名であった.傾聴プログラム試案を介入とし,介入前,介入直後,介入2週間後の3時点において,共感的理解尺度と感情気分評定20尺度を調査した.傾聴プログラム試案は,モデリング学習を理論枠組みとし,マイクロ技法訓練で構成された90分のプログラムであった.
 記述統計とピアソンの積率相関係数,対応のある3群の反復測定の一元配置分散分析を行った.本研究は,研究代表者と調査協力者の所属機関および代表者の論文審査機関の倫理委員会の承認を得た.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 結果:
 調査協力者の平均年齢は42.6歳で,40代が最も多かった.感情気分評定20尺度は,プログラム実施前より直後において有意な肯定的感情得点の増加(p<0.05)と否定的感情得点の減少(p<0.05)がみられた.この得点変化は,実施2週間後には,ベースラインに収斂された(n.s.).一方,共感的理解尺度得点は,プログラム試案の実施前に比べて,実施直後に有意に増加し(p<0.05),その変化は2週間経過後も維持された(p<0.05).また,傾聴プログラム実施直後の共感的理解尺度と感情気分評定20尺度の肯定的因子の得点との間に有意な正の相関がみられた(r=0.47,p=0.04).
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 考察:
 介入後にみられた学習場面での肯定的感情の生起は,学習を促進させる重要な鍵であり,学習活動評価指標の一つとすることが重要である.また共感的理解が高まったことは,モデリングの一致反応の遂行がなされた成果であり,本試案がモデリングの学習過程を効果的なものとしたことが明らかである.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 結論:
 傾聴プログラム試案の学習は,人間関係における共感的理解を促進した.よって本試案は,臨床看護師の基礎的なコミュニケーションにおける傾聴技法の習得に有効であった.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Purpose: This study aimed to test a tentative attentive listening program involving counseling techniques to improve empathic understanding in clinical nurses.
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Methods: Thirty-five clinical nurses (2 men and 33 women) participated in this study. They underwent a tentative attentive listening program and completed a questionnaire survey comprising an empathic understanding scale and 20-item emotional mood rating before, immediately after, and two weeks after the intervention. The 90-minute program consisted of micro-technique training with a theoretical framework of modeling learning. Descriptive statistics, Pearson's product-moment correlation coefficient, and one-way repeated-measures analysis of variance were used for data analysis. This study was approved by the ethical review boards of the concerned institutions.
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Results: The mean age of the participants was 42.6 years, and they were mostly in their 40s. In the 20-item emotional mood rating, the positive and negative affect scores immediately after intervention were significantly higher (p < 0.05) and lower (p < 0.05), respectively, than those prior to intervention. These changes converged on the baseline scores two weeks after the intervention (n.s.). The empathic understanding score immediately after the intervention was significantly higher than that before the intervention (p < 0.05), and the change was maintained 2 weeks after the intervention( p < 0.05). Moreover, a significant positive correlation was found between the empathic understanding score and the positive affect score immediately after the intervention( r = 0.47, p = 0.04).
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Discussion: Elicitation of positive emotions observed after the intervention is important for promoting learning and is a key measure for evaluating the learning activity. Moreover, the improved empathic understanding is a result of conforming to the modeling responses, which demonstrates that our program increased the effectiveness of the learning process.
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Conclusion: Empathic understanding in patient-nurse relationships was enhanced by the tentative attentive listening program. Therefore, it was effective for clinical nurses to master attentive listening techniques in basic communication.
言語 en
書誌情報 ja : 香川大学看護学雑誌
en : Nursing journal of Kagawa University

巻 25, 号 1, p. 9-22, 発行日 2021-03-30
出版者
出版者 香川大学医学部看護学科
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2189-2970
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12029628
論文ID(NAID)
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ NAID
関連識別子 130008021336
権利
言語 ja
権利情報 © 2021,香川大学医学部看護学科
他の資源との関係
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.34390/njku.25.1_9
関連名称 J-STAGE
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 臨床看護師
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 傾聴プログラム
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 モデリング
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Clinical Nurses
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Listening Program
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Modeling
KEID
29150
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 10:26:06.655447
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3