ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 香川大学紀要類・刊行物等
  2. 医学部・医学系研究科(旧:香川医科大学)
  3. 香川大学看護学雑誌
  4. 第12巻 第1号 (2008年3月)

精神看護学実習における病棟と社会復帰施設での学びの特徴について第1報 : 対象理解に焦点を当てて

https://kagawa-u.repo.nii.ac.jp/records/1835
https://kagawa-u.repo.nii.ac.jp/records/1835
f3884757-48a4-4e2b-8f71-90ce23cbdd7e
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA12029628_12_1_77.pdf AA12029628_12_1_77.pdf (560.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-03-27
タイトル
タイトル 精神看護学実習における病棟と社会復帰施設での学びの特徴について第1報 : 対象理解に焦点を当てて
言語 ja
タイトル
タイトル The Characteristic of Student's Learning by Difference of Practical Training Institution : Focus on Subject Understanding
言語 en
見出し
大見出し 報告
言語 ja
見出し
大見出し Report
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 高尾, 良子

× 高尾, 良子

ja 高尾, 良子

ja-Kana タカオ, リョウコ

en Takao, Ryoko

Search repository
越智, 百枝

× 越智, 百枝

ja 越智, 百枝

ja-Kana オチ, モモエ

en Ochi, Momoe

Search repository
酒井, 由紀子

× 酒井, 由紀子

ja 酒井, 由紀子

ja-Kana サカイ, ユキコ

en Sakai, Yukiko

Search repository
栗原, 琴乃

× 栗原, 琴乃

ja 栗原, 琴乃

ja-Kana クリハラ, コトノ

en Kurihara, Kotono

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 研究目的は,A大学の4年次精神看護学実習において,病棟実習をおこなった3グループと,社会復帰施設で実習をおこなった3グループの各実習施設における対象理解に焦点をあて,学生の学びの特徴を明らかにすることである.分析対象は,6グループ(病棟3グループ,施設3グループ)46名が実習後に提出したレポートの内容である.分析方法は,A大学で掲げる対象理解についての実習目標9項目に沿って,レポートの記述を実習施設別に抽出し,内容の類似するものをまとめてサブカテゴリとし,さらにカテゴリ化した.記述の抽出,カテゴリ化では,研究者間で繰り返し検討し,信用性の確保に努めた.分析の結果,両方の実習施設に共通するものとそれぞれの実習施設の特徴について分析した.受け持ち患者の特徴は,病棟はうつ病が最も多く,成人期と老年期の回復期の患者が大部分であった.社会復帰施設は統合失調症がほとんどを占め,成人期の長期在宅生活者が大部分であった.分析の結果,病棟実習では疾患・治療などの視点や日常生活行動面の視点からの対象理解が詳細であった.社会復帰施設では,生活者としての対象理解や精神障害者の抱える偏見などの視点が詳細であった.これらの視点はともに重要であり,学生がそれらの学びも得られるように実習施設に応じて不足しがちな視点に学生が目を向けられるような指導者の学習支援が必要であると考えられた.さらに,学びの多い実習とするための実習形態を模索していく必要があることが示唆された.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to compare three groups which received practical training at a rehabilitation institution with three groups which received practical training in a psychiatric ward, and to clarify the characteristics regarding the students' ability to learn and understand the patients' needs at each training institution. The analysis was based on the data obtained from 46 reports that were submitted by the students after the training. A data analysis was performed regarding the students' understanding of nine target training items. In the ward, the patients mostly consisted of cases of depression or dementia. At the rehabilitation institution, most patients had schizophrenia; and these patients had also lived at their homes for a long time. As a result of the analysis, in ward training, most students came to understand the patients from the viewpoint of their illness, the therapy as well as the patients' normal actions and behavior in everyday life which are affected by their symptoms and illnesses. At the rehabilitation institution, the students came to understand the patients as real, live human beings and also came to comprehend some of the various prejudices that such mentally handicapped people encounter. It is therefore considered to be important that the students learn the different viewpoint of the patients needs at both institutions. It is also important for the teachers to help the students understand these important aspects of nursing. In addition, the development of new training methods and devices is also necessary in order to improve the training of such students.
言語 en
書誌情報 ja : 香川大学看護学雑誌
en : Nursing journal of Kagawa University

巻 12, 号 1, p. 77-83, 発行日 2008-03-01
出版者
出版者 香川大学医学部看護学科
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1349-8673
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12029628
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 精神看護学実習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学生の学び
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 対象理解
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Understanding the patients' needs
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 The students' ability to learn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Practical training of psychiatric nursing
WAID
864
KEID
1444
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 13:23:32.557902
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3